Articles

Centcelles el nostre objectiu 2015-2016

La població de Constantí gaudeix, dins del seu terme municipal, d’un dels conjunts monumentals que ha despertat –i segueix despertant– més interès per la seva enigmàtica essència: Centcelles!

L’alumnat de 4t d’ESO que aquest curs fa les matèries d’Informàtica i Llatí amb les seves professores respectives (Nati Cabré i Mercè Grané) ha engegat el seu camí en el projecte “Centcelles, el nostre objectiu”, dirigit pel Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (MNAT) i que compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Constantí i el patrocini de l’empresa Repsol.

Dimecres, dia 13, van participar en la xerrada que va portar a terme el constantinenc Josep Anton Remolà, arqueòleg, historiador i conservador del MNAT. Amb un llenguatge entenedor, però precís, va anar exposant el misteri que amaga aquest conjunt monumental d’època romana amb la descripció de les tres tesis que defensen la funcionalitat de Centcelles.

En el torn de preguntes, l’alumnat va fer palès el seu interès i motivació a l’hora de formular-li qüestions.

Seguidament, i per reforçar tot allò que havien escoltat, van completar una fitxa en la qual havien de donar arguments a favor i en contra de cadascuna de les tres tesis que s’han mantingut al llarg dels anys sobre Centcelles: un mausoleu? Una vil·la romana? Un praetorium militar, és a dir, una fortificació?

Amb la fitxa completada, van fer un pas més: un debat en què havien de defensar una de les tres tesis i rebatre les altres dues. Encara els va faltar temps!!! Hi van posar passió, entusiasme...

Encara quedava la visita in situ al conjunt monumental de Centcelles, per tal de participar en el Taller de Terenci Càndid, un hipotètic arquitecte de Centcelles.

 El cel del divendres 15 de gener s'aixecava amenaçador...  Plouria? Passarien fred? Poc a poc, el dia els va regalar un càlid sol que va fer més agradable la sortida. I així va ser!

A 2/4 de 12 sortien cap a Centcelles, sense motxilles, però amb un bon esmorzar per anar fent pel camí. L'alumnat va anar contemplant les diverses sales que formen el conjunt monumental mentre anaven obtenint noves dades a favor i en contra de les tres possibles teories.

Van mirar, van escoltar, van participar amb un munt de preguntes formulades al monitor que dirigia el taller, van "jugar" a construir teulades, voltes de canó, mosaics.... i encara van disposar de temps per immortalitzar el moment, ja que per endavant encara queda molta feina per fer a l’aula: vídeos, jocs de qüestionari, infografies...

Ahir van aprendre de manera diferent, fora de les parets de l'aula. I és que aprenem... fent-ho, deia el filòsof grec Aristòtil.

Gràcies, Jordi, per les teves explicacions; i gràcies MNAT per facilitar-nos aquesta sortida cultural a una de les joies arqueològiques que configuren la realitat del nostre estimat Constantí!

Entitats Col·laboradores